Previa ger ut handbok för ett arbetsliv i förändring

Previas ”Handbok för ett hållbart arbetsliv 2021” innehåller 190 konkreta råd för Sveriges arbetsgivare och kan fungera som ett praktiskt stöd för att bibehålla och utveckla hälsa och god arbetsmiljö i ett förändrat arbetsliv. Handboken är framtagen som ett samarbete mellan Previas 1 000 experter från hela landet.

För 2021 ser vi flera utmaningar som är särskilt viktiga för att skapa hälsa och god arbetsmiljö. Därför ger vi ut en omarbetad upplaga av vår handbok med flera nya kapitel bland annat om att arbeta hemifrån, leda på distans och kring hur man kan hantera stora omställningar i arbetslivet.

– Långsiktigt hållbara arbetsplatser är ingen slump. Genom att i denna handbok dela med oss av vår expertis och våra erfarenheter vill vi på Previa bidra till att fler kan skapa hållbara företagskulturer och hälsofrämjande arbetsplatser, säger Carina Reidler, VD Previa.

Handboken är tänkt att fungera både som inspirationskälla för insatser i vardagen och som checklista för den som vill arbeta långsiktigt och systematiskt med sin organisation, sitt ledarskap och sina medarbetares hälsa – vare sig det sker med stöd av en företagshälsa eller inte.

– Redan innan vi drabbades av coronapandemin hade hälsa och hållbarhet i arbetslivet etablerat sig som en av vår tids viktigaste frågor. Men kanske har det blivit ännu viktigare nu. Att fler arbetsplatser utvecklar hälsa och god arbetsmiljö vinner hela samhället på, säger Carina Reidler.

Previas ”Handbok för ett hållbart arbetsliv 2021” innehåller totalt 19 kapitel som sammantaget går igenom hela arbetsmiljöspektrat och ger konkreta råd inom systematiskt arbetsmiljöarbete, social, fysisk och organisatorisk arbetsmiljö, ledarskap, stress och psykisk ohälsa, utsatta situationer, konflikter och kriser. Råden i handboken är anpassade såväl för när arbetslivet utspelar sig hemma som på den mer traditionella arbetsplatsen.

Läs och ladda ned handboken här: Handbok för ett hållbart arbetsliv 2021

Bokomslag

Handbok för ett hållbart arbetsliv

I Falcks handbok för ett hållbart arbetsliv delar vi med oss av våra bästa tips till alla som verkar för välmående och välfungerande medarbetare och organisationer.

Ladda ner handboken