Nya regler för asbest 2025 – så påverkas din arbetsplats
Tips från experten
Publicerad
Från december 2025 införs nya regler för asbest i Sverige. Syftet är att stärka skyddet för arbetstagare som riskerar att exponeras för asbestdamm – ett ämne som fortfarande orsakar allvarliga sjukdomar långt efter att det förbjöds i byggmaterial.
Arbetsgivare behöver inte ansöka om nytt tillstånd för hantering av asbest om de har giltigt tillstånd före skärpningen – men behöver säkerställa att verksamheten uppfyller de nya kraven.
– Arbetsmiljöverket tar krafttag för att göra Sverige fritt från asbest. Om man har identifierat asbesthaltigt material rekommenderas arbetsgivaren starkt att ta in kompetens för sanering, ersätta materialet och inte längre kapsla in, säger Monica Green, arbetsmiljöingenjör på Falck.
Om man har identifierat asbesthaltigt material rekommenderas arbetsgivaren starkt att ta in kompetens för sanering.
Nya reglerna om asbest – ökade krav på utbildning och fler kontroller
Sänkt hygieniskt gränsvärde för asbest i luft Gränsvärdet för exponering sänks från 0,1 fiber/cm³ till 0,01 fiber/cm³. Det innebär mycket strängare krav på kontroll av asbestdamm, skyddsutrustning och arbetsmetoder.
Utbildningskrav utökas till fler yrkesgrupper Tidigare har utbildning om asbest främst gällt dem som direkt hanterar eller sanerar asbesthaltiga material. Nu gäller utbildningskrav även för yrkesgrupper som sannolikt kan exponeras för asbesthaltigt damm, till exempel fastighetsskötare, målare, elektriker, VVS‑tekniker, byggnadsarbetare.
Utbildningen ska vara anpassad, både teoretisk och praktisk, och ska avslutas med ett kunskapsprov. Även utbildningsbeviset ska innehålla fler uppgifter än tidigare.
Fler omfattas av medicinska kontroller Undantaget som tidigare tillämpades för arbetstagare med mindre än 50 timmar asbestexponering per år tas bort. Alla som omfattas av tillstånd för asbest och även andra som riskerar exponering genom “annat arbete” ska genomgå medicinska kontroller.
Exempel på sådana “annat arbete” är bland annat arbetstagare inom gruvindustri och på avfallsanläggningar som hanterar asbesthaltigt material.
Kraven på tillstånd och ansvar kvarstår – och nya krav tillkommer Tillstånden från Arbetsmiljöverket som beviljats före den nya regleringen fortsätter att gälla.
Arbetsgivare behöver se över riskbedömningar, skyddsutrustning, arbetsmetoder och utbildnings‑ samt hälsokontrollprogram för att möta de nya kraven.
Viktigt för arbetsgivare och verksamheter att ha koll på gällande asbest
Inventera och kartlägg om asbest finns i era byggnader eller anläggningar – särskilt om de är äldre (uppförda före förbudet mot asbest).
Säkerställ att alla personer som kan komma i kontakt med asbesthaltigt material har rätt utbildning och att utbildningsbevisen motsvarar de nya kraven.
Kontrollera att skyddsutrustning och arbetsmetoder är tillräckliga för att hålla exponeringen under det nya gränsvärdet 0,01 fiber/cm³.
Se över rutiner för medicinska kontroller – fler anställda omfattas nu.
Även om tillstånden fortsätter gälla, kan verksamheten behöva ändra sina arbetsrutiner och dokumentation för att uppfylla de nya föreskrifterna.