AstraZeneca satsar på medarbetarna med nytt hälsoinitiativ
Goda exempel
Publicerad
På AstraZeneca i Södertälje/Stockholm har hälsa blivit en strategisk satsning. Med sitt nya hälsoinitiativ tar företaget ett helhetsgrepp om välmående för medarbetarna och för organisationen. Från hälsokartläggningar till företagshälsa på plats, visar AstraZeneca ett tydligt exempel på en proaktiv hälsostrategi.
I mars 2024 startade AstraZeneca ett nytt hälsoinitaitiv som går under namnet Hälsosam arbetskraft – Healthy workforce. Med sin hälsostrategi i grunden – att medarbetarna är företagets största tillgång, vill de ge samtliga ca 4800 chefer och medarbetare rätt förutsättningar att själva agera proaktiv och ta ansvar för både sin egen hälsa och den organisatoriska hälsan.
– Oavsett om du är tjänsteman eller arbetar i produktion, är chef eller medarbetare, vill vi ge de bästa förutsättningarna för att våra anställda ska må så bra som möjligt och leva hållbart, säger Christina Sanders, Health and Wellbeing Director på AstraZeneca.
Helhetsperspektiv på hälsa i hela organisationen
Christina Sanders är den som, tillsammans med ledningen, har tagit initiativet till satsningen. Tillsammans med sitt team och i samarbete med Falck har de implementerat och drivit hälsosatsningen framåt.
– Det här initiativet är ett sätt att lyfta vårt hälso- och arbetsmiljöarbete till nästa nivå. Vi har lyssnat på våra medarbetare och chefers önskemål och agerat därefter.
Initiativet tar ett helhetsperspektiv på hälsa och består av fyra delar som drivs i samarbete med Falck:
Hälso- och arbetsmiljöprofil: Hälsoinitiativet bygger på en kartläggning av medarbetarnas levnadsvanor, fysiska besvär, välbefinnande samt social och organisatorisk arbetsmiljö. Detta ger en helhetsbild och identifierar behov på både individ- och gruppnivå. Alla erbjuds en hälsoundersökning om livsstil, konditionstest och hälsosamtal. Vid behov finns möjlighet till hälsocoachning eller kurser inom sömn, stress och återhämtning.
Privat hälsokontroll: AstraZeneca ger den enskilde medarbetaren möjlighet att själva köpa till en mer omfattad hälsokontroll hos Falck. Hälsokontrollerna kommer i tre olika paket beroende på vad medarbetaren önskar. Syftet är att ge möjligheten att få en fördjupad bild över sin personliga hälsostatus.
Drop-in hos företagshälsan: Medarbetarna får utökat stöd med drop-in-besök med Falck i AstraZeneca:s lokaler i Södertälje. Syftet är att sänka tröskeln för att tidigt hantera arbetsrelaterade besvär och ge möjligheter till alla anställda att ta ansvar för sin hälsa.
App som samlingsplats: En app framtagen av Falck för att medarbetare enkelt ska kunna se utbudet hos Falck och kunna beställa tjänster, se bokade tider samt komma i kontakt med Falck. I appen kommer det även finnas information och inspiration för ett hållbart arbetsliv, samt AstraZenecas verktysglåda för hälsa.
Vi kan göra insatser som är grundade på data, vilket gör att vi tar smartare beslut.
”Vi har märkt att chefer pratar mer om hälsa”
AstraZeneca har tagit fasta på att jobba strukturerat och systematiskt med resultatet från hälso- och arbetsmiljökartläggningarna för att få bästa effekt. Samtliga chefer får professionellt stöd från AstraZeneca och Falck för att kunna tolka resultatet, och på så sätt få en fördjupad förståelse och rätt förutsättningar att ta fram tydliga strategier och handlingsplaner.
Mer än 2000 medarbetare har hittills genomfört hälso- och arbetsmiljöenkäten och Christina Sanders ser redan nu hur data kan kopplas till andra mätningar, som tex OSA-enkäter och pulsmätningar.
– En effekt av hälso- och arbetsmiljöenkäterna är att vi kan göra insatser som är grundade på data, vilket gör att vi tar smartare och mer strategiska beslut, både för organisationen och den enskilde medarbetaren.
Syftet med detta initiativ är att fler ökar sin medvetenhet om hälsa, som i sin tur ökar arbetsprestation och arbetsförmåga samt en ständigt förbättrad arbetsmiljö. Samtidigt vill AstraZeneca se en reducerad sjukfrånvaro, särskilt den upprepade sjukfrånvaron, genom den support varje enskild medararbetare och chef får genom detta initativ.
– Vi har märkt att efterfrågan och intresset för hälsofrågor har ökat. Fler förstår att hälsa är en helhet, både att varje enskild medarbetare tar ansvar för i sitt privatliv samtidigt som organisationen påverkar hälsan genom att skapa goda förutsättningar.
Tydlig kommunikation har bidragit till ökat engagemang
Att få både chefer och medarbetare att engagera sig i satsningen har krävt ett gediget arbete. En avgörande framgångsfaktor för Christina och hennes team har varit det starka stödet från den högsta ledningen. Dessutom har omfattande kommunikationsinsatser säkerställt att information nått ut till alla i organisationen inför start av hälso- och arbetsmiljökartläggningarna. Detta för att cheferna ska känna sig trygga och ha rätt kunskap att stötta sina medarbetare.
– Vi säger inte åt cheferna vad de ska göra för handlingsplaner utifrån resultaten. Det viktigaste är medvetenheten och samtalen – att de tittar på/analyserar resutatet, har tryggheten och kompetensen att pratar om det och kommer överens tillsammans med teamet om vad de behöver. Stöd från vår breda verktygslåda inom hälsa finns som stöd i dessa dialoger.
Friskfaktorer fokus för framtiden
Arbetet fortsätter med fokus på att stärka friskfaktorer. Planer finns för dialogdagar och chefsdagar, där råd, tips och kunskapsspridning kommer att stå i centrum. Allt utifrån hälsostrategin att medarbetarna är företagets viktigaste tillgång, och med ett tydligt produktivitetsperspektiv: när personalen mår bra ökar produktiviteten.
– De här är ingen engångsinsats, utan något vi kommer jobba med systematiskt. Många kollegor, både medarbetare och chefer, kommer fram och berättar hur nöjda de är med initiativet, vilket är väldigt roligt.
Falck finns som stöd genom hela initiativet
Åsa Miemois är hälsoutvecklare på Falck och har varit med att starta upp arbetet med hälso- och arbetsmiljökartläggningarna. När chefer och ledningsgrupper fått sina rapporter är det hon som funnits som resurs till varje chef. De har då fått enskilda genomgångar av resultaten och stöd i hur de kan följa upp. Hon har även hållit i föreläsningar för arbetsgrupper, workshops med ledningsgrupper och gått in och stöttat på olika nivåer i organisationen.
– Det här initiativet visar hur bra vi kan jobba med hälso- och arbetsmiljöprofilen och dess rapporter. Det blir tydligt hur ett strategiskt arbete med hälsa, både på organisations-, grupps-, och individnivå gör skillnad och ger effekt i hela organisationen, säger hon.
Det blir tydligt hur ett strategiskt arbete med hälsa gör skillnad och ger effekt i hela organisationen.
Åsa lyfter också fördelarna med att följa upp resultatet på gruppnivå. Även om medarbetare inte vill nyttja de individuella fördelarna har AstraZenecas fokus på att följa upp på gruppnivå gynnat även de som inte gjort sin hälso-och arbetsmiljöprofil.
– När jag föreläser eller träffar grupper är det ofta några som inte har gjort hälsoundersökningen men som svarat på enkäten, men de får ju ändå en positiv hälsoinsats som grupp. Vi når många fler än om man bara ser hälso- och arbetsmiljöprofilen som en individinsats, säger Åsa Miemois och fortsätter;
– Det är unikt att AstraZeneca lägger så mycket fokus på det hälsofrämjande hälsoarbetet och låter det genomsyra hela organisationen. Chefer tar actions på alla nivåer, från högsta ledning ut i hela verksamheten. Det är väldigt roligt att få vara en del i att driva det här arbetet framåt tillsammans.