När din medarbetare drabbas av en kris, visar symtom på hög stress eller av andra orsaker inte verkar må bra på arbetsplatsen kan både du som chef, och din medarbetare, behöva stöd i att vidta rätt åtgärder. Välj denna tjänst för en medarbetare som inte är sjukskriven.
Kontakten inleds med ett orienterande samtal vid ett fysiskt möte eller ett onlinemöte mellan medarbetaren och beteendevetare eller psykolog. Vid samtalet gör beteendevetare/psykolog och din medarbetare en bedömning kring problembild, situation och förslag på hur ärendet ska hanteras vidare. Räcker det med några vägledande samtal? Behövs en fördjupad bedömning och/eller någon form av behandling? Ibland kan det behövas åtgärder på arbetsplatsen.
Så här går det till
- Beställ tjänstBeskriv i beställningen vilka frågor och behov som finns. Din medarbetare bokas sedan in till ett besök eller ett onlinemöte, beroende på ert val, för ett orienterande samtal hos beteendevetare eller psykolog. Tiden meddelas via e-post till medarbetaren med kopia till dig som beställare.
- Ett första samtal – besökI detta samtal sätter sig beteendevetaren/psykologen in i medarbetarens problematik. Vid samtalet görs en bedömning kring problembild, situation och förslag på hur ärendet ska hanteras vidare.
- Återkoppling till med förslag på fortsatta insatserNär det inledande samtalet är genomfört görs en återkoppling till dig som chef. Återkopplingen syftar till att tydliggöra vad som kan och behöver göras för att din medarbetare ska bibehålla eller återta sin arbetsförmåga. Faller medarbetarens problematik utanför företagshälsans kompetens hjälper vi till att lotsa vidare.