Medicinska kontroller

Medicinska kontroller är ett sätt för dig som arbetsgivare att följa upp att medarbetarna inte blir sjuka eller skadade på grund av arbetsmiljön.

Medicinska kontroller utgår från de risker i arbetsmiljön som kan orsaka ohälsa eller skada hos arbetstagaren och kan kan innehålla ett samtal, frågeformulär, kroppsundersökning och provtagning. Vilken medicinsk kontroller som är aktuell, vilket tidsintervall och vilken giltighetstid en kontroll har varierar beroende på arbetsuppgift och därmed risk.

Tack vare en medicinsk kontroll kan du som arbetsgivare:

  • upptäcka tidiga tecken på ohälsa som beror på arbetsmiljön
  • förhindra att ohälsa, som medarbetaren redan har, blir värre på grund av arbetsmiljön
  • vara säker på att medarbetaren har tillräcklig förmåga, fysiskt och psykiskt, för arbete under extrema påfrestningar
  • upptäcka tillstånd som ökar risken för olycksfall 

För mer information:

AFS 2019:3 Medicinska kontroller i arbetslivet

Arbetsmiljöverkets vägledning för arbetsgivare