Våra psykologer och beteendevetare är nära till hands genom ett besök eller videomöte när medarbetare visar symtom på stress, har drabbats av en kris eller behöver stöd av förebyggande insatser i syfte att öka hälsan på arbetsplatsen.
När en medarbetare av olika orsaker inte verkar må bra på arbetsplatsen finns möjlighet att få stöd i att vidta rätt åtgärder. Genom Falcks stödsamtal erbjuds tillgång till stöd och behandling av beteendevetare eller psykolog, antingen genom besök på en av våra enheter eller via onlinesamtal på dator, telefon eller surfplatta.
Kontakten inleds med ett orienterande samtal, antingen genom ett fysiskt möte eller videomöte, mellan medarbetaren och beteendevetare/psykolog. Vid samtalet gör beteendevetare/psykolog och din medarbetare en bedömning kring problembild, situation och förslag på hur ärendet ska hanteras vidare. Räcker det med några vägledande samtal? Behövs en fördjupad bedömning och/eller någon form av behandling? Ibland kan det behövas åtgärder på arbetsplatsen.
Så här går det till
- Beställ tjänst
När du beställer tjänsten är det viktigt att du beskriver vilka frågor och behov som finns. Därefter bokas medarbetaren in för ett inledande besök eller videomöte, beroende på ert val, med en psykolog/beteendevetare. Tiden för besöket/videomötet samt instruktioner meddelas via e-post och sms. - Ett första samtal – besök
I detta samtal sätter sig beteendevetaren/psykologen in i medarbetarens problematik. Vid samtalet görs en bedömning kring problembild, situation och förslag på hur ärendet ska hanteras vidare. - Återkoppling till med förslag på fortsatta insatser
När det inledande samtalet är genomfört görs en återkoppling till dig som chef. Återkopplingen syftar till att tydliggöra vad som kan och behöver göras för att din medarbetare ska bibehålla eller återta sin arbetsförmåga. Faller medarbetarens problematik utanför företagshälsans kompetens hjälper vi till att lotsa vidare.