Rehabilitering och stöd

Förstadagsintyg – Utfärdande

Ett förstadagsintyg är ett intyg som du som arbetsgivare kan begära av medarbetaren vid särskilda skäl, såsom vid upprepade korta sjukperioder.

Om du som arbetsgivare har fattat ett beslut om Förstadagsintyg för en medarbetare ska du beställa tjänsten Förstadagsintyg Utfärdande. Därefter kan din medarbetare kontakta Falck för intyg vid första sjukfrånvarodag.

Beslut om Förstadagsintyg ska alltid föregås av en utredning som kan genomföras med hjälp av Falck, alternativt genomföras av er som arbetsgivare. Om utredningen har genomförts av er som arbetsgivare ska den bifogas i beställningen.

Debitering av tjänsten Förstadagsintyg Utfärdande sker först när medarbetaren har tagit kontakt vid första sjukdag, bedömning av arbetsförmåga har genomförts samt ett intyg har utfärdats.

Så här går det till

  1. Beställ tjänst
    I fältet Meddelande anges hur länge beslutet om Förstadagsintyg gäller. Bifoga beslut om Förstadagsintyg och om ni som arbetsgivare har genomfört utredningen ska även denna bifogas. Arbetsgivaren ansvarar för att informera medarbetaren att hen förelagts med Förstadagsintyg, vad det innebär samt kontaktuppgifter till Falck.
  2. Medarbetarens första sjukdag
    Medarbetaren anmäler sjukfrånvaro enligt ordinarie rutin och kontaktar därefter Falck för bedömning av arbetsförmåga och utfärdande av Förstadagsintyg.
  3. Återkoppling till beställare
    Förstadagsintyg skickas via säker e-post till beställaren.

Beställ förstadagsintyg – utfärdande

Tänk på att

  • Bifoga beslut om Förstadagsintyg
  • Bifoga rehabutredning om ni som arbetsgivare har gemofört utredningen