Previa stödjer Läkare i Världen

Previa erbjuder nu vid behov blodsmittoscreening utan kostnad till människorättsorganisationen Läkare i Världen – för deras frivilliga hälso- och sjukvårdspersonal.

Hanna Ingelman-Sundberg, AT-läkare, med dr och medlem i styrelsen för Läkare i Världen, säger spontant efter beskedet:

– Fantastiskt! Ett jättestort stort tack från hela Läkare i Världen! Ni gör oss verkligen en enorm tjänst som erbjuder detta.

Läkare i Världen (Médecins du Monde) är en i ideell organisation med förgreningar i hela världen och har tagit på sig att bistå utsatta och marginaliserade människor med hälso- och sjukvård, psykosocialt stöd och juridisk rådgivning. Organisationen grundades 1991 och utgörs av ett nätverk med verksamheter i ett 70-tal länder.

I Sverige finns främst en medicinsk klinik i Stockholm sedan 1995 som vänder sig till EU-migranter och tredjelandsmedborgare. Mobila verksamheter är under uppbyggnad i hela landet.