Nyhet
Så jobbar Falck med PEth-tester
PEth är en alkoholmarkör som analyseras via blodprov och indikerar alkoholkonsumtion den senaste månaden. Här beskriver vi närmre Falcks rutiner kring återkoppling av alkohol- och drog tester som visat ett förhöjt värde på PEth-testet.

Det har pågått en debatt i media gällande PEth-tester och om hur förhöjda värden på tester har behandlats och skickats till Transportstyrelsen. Som följd har enskilda personer fått indragna körkort. På Falck utför vi PEth-tester på uppdrag av arbetsgivare. Det sker exempelvis vid nyanställningsundersökningar och lagstadgade hälsokontroller.
Varför en arbetsgivare vill utföra dessa tester på medarbetare eller kandidater kan ha olika syften. Oftast handlar det om säkerhet på arbetsplatserna och om medarbetares hälsa.
Förhöjda värden på PEth-test
Om en medarbetare eller kandidat visar ett förhöjd PEth-värde på ett enskilt test gör vi på Falck ingen uppföljning, annat än till arbetsgivaren om den som lämnat provet har gett samtyckte till det.
Ett enskilt förhöjt PEth-värde rapporteras aldrig till Transportstyrelsen utan kräver en mer omfattande process och sker enbart i samband med ett rehabiliterings- eller alkoholärende där individen följs upp över tid och tagit flertal tester.
– Vårt fokus ligger alltid på individens hälsa och säkerhet, samt arbetsplatsens säkerhet. En orosanmälan till Transportstyrelsen föregås av en noggrann medicinsk utredning baserad på upprepade tester och kliniska bedömningar, inte bara ett enstaka provresultat, säger Torbjörn Vedberg, medicinskt ledningsansvarig på Falck.
Läkare är skyldiga att rapportera till Transportstyrelsen om de konstaterar skadligt bruk, överkonsumtion eller beroende, samt att individen uppfyller minst ett av tre medicinska kriterier:
- bristande kontroll
- nedsatta kognitiva funktioner
- abstinens/behov att dricka för att undvika abstinens.
Den anställde informeras alltid innan en anmälan görs.
Transportstyrelsen genomför i nuläget ett arbete med att uppdatera de regler som styr de medicinska kraven om alkohol och narkotika vid körkortsinnehav. Uppdateringen och regelöversynen handlar inte om att sänka gränserna och tillåta mindre alkohol utan enbart att modernisera och förtydliga befintliga regler.
Varför alkoholtester på arbetsplatsen?
Att använda alkohol- och drogtester som arbetsgivare kan ha flera syften, beroende på arbetsplats och de specifika krav som ställs på verksamheten. Här är fyra anledningar till varför en arbetsgivare kan välja att använda alkohol och drogtester:
1. Säkerhet
I branscher där säkerhet är viktigt, som exempelvis inom transport, bygg, och tillverkning, kan alkoholtester bidra till att säkerställa att medarbetare inte är påverkade av alkohol, vilket kan äventyra deras egen och andras säkerhet.
2. Produktiviteten
Missbruk kan påverka en anställds produktivitet och arbetsförmåga negativt. Genom att identifiera alkoholproblematik kan arbetsgivare sätta in rätt stöd till medarbetaren och på så sätt bidra till att upprätthålla en effektiv och produktiv arbetsmiljö.
3. Följa lagar och regler
För att uppfylla lagkrav eller branschspecifika regler gällande nykterhet på arbetsplatsen.
4. Rekrytering och urval
Alkoholtest kan användas som en del av en rekryteringsprocess för att säkerställa att nya anställda uppfyller företagets policys gällande alkohol.
Tänk på att det är värdefullt att verksamheten ha tydliga policys och kommunikation kring alkoholtester för att undvika missförstånd och för att skapa en transparent arbetsmiljö.