Ny utbildning i psykologisk första hjälp

Falck lanserar en ny e-utbildning om psykisk ohälsa där du får lära dig mer om hur du kan bemöta och hjälpa en person som mår dåligt. Du får även lära dig hur du kan förebygga psykisk ohälsa och hur du identifierar krisreaktioner.

Vi vet att det är viktigt att jobba förebyggande och att agera vid psykisk ohälsa, men att möta någon som mår dåligt kan för många kännas svårt och utmanande. Psykologiskt första hjälp är att kunna ge stöd till personer som mår dåligt på grund av psykisk ohälsa eller på grund av en händelse som har inträffat.

– Syftet med den här utbildningen är bland annat att ge kunskap så att du ska kunna känna igen psykisk ohälsa, både hos dig själv och hos dina medmänniskor, säger Anna Wickberg, psykolog på Falck.

Syftet är att ge kunskap så att du ska kunna känna igen psykisk ohälsa, både hos dig själv och hos dina medmänniskor.

Utbildningens innehåll

En rapport från Folkhälsomyndigheten visar att andelen personer med psykiska besvär ökar och att fler söker vård för psykiatriska tillstånd. Även andelen självmord ökar i vissa åldersgrupper, framför allt hos yngre.  Denna utbildning strävar efter att ge en trygghet så att du vågar agera om någon i din närhet inte mår bra. Du får också lära dig mer om vad du ska göra om du själv inte mår bra.

Du får bland annat:

• Grundläggande kunskaper om psykisk ohälsa
  • Kunskaper om hur stress påverkar psykisk hälsa
  • Lära dig om krisreaktioner – identifiera och hantera
  • Strategier för att förebygga och främja psykisk hälsa
  • Verktyg för att våga agera och stötta sina medmänniskor
  • Kunskap om när professionellt stöd behövs och var man kan vända sig

Utbildningen riktar sig både till dig som chef och medarbetare och finns tillgänglig för våra kunder att beställa.